Doelgroepen per social media platform

Het is belangrijk om te weten welke doelgroepen zich op welke social media platformen bevinden, zo kun je de activiteiten per social media kanaal afstellen op de doelgroep om maximaal rendement te behalen. Ook kan dit helpen bij de keuze voor een specifiek platform, het is namelijk veel effectiever al je aandacht op 1 social media platform te richten wanneer zich hier bijv. 80% van je doelgroep bevindt. In dit artikel zal gekeken worden naar Facebook, Twitter en Linkedin waarbij er gekeken zal worden naar o.a. leeftijdsgebonden doelgroepen per platform.

 

Leeftijdsdoelgroepen op Facebook

Gekeken naar de leeftijd van de gebruikers is op Facebook de grootste groep gebruikers tussen de 18 en de 44 jaar oud waarbij de leeftijd 25 t/m 34 het grootst vertegenwoordigd is. Het minst vertegenwoordigd is de leeftijdscategorie 13 t/m 17 jaar. Als er naar het geslacht gekeken wordt is te zien dat Facebook 4.4 miljoen vrouwen telt (51,2%) en 4.2 miljoen mannen (48,8%).

Als je kijkt naar de leeftijd moet je er echter ook rekening mee houden dat ondanks dat er een kleinere hoeveelheid jongeren op Facebook het percentage ten opzichte van het totale aantal jongeren groter is dan bij de andere leeftijdscategorie├źn.

Leeftijdscategorie Percentage aanwezig op Facebook
15 t/m 19 94
20 t/m 39 87
40 t/m 64 63
65 t/m 79 44
80+ 28

 

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-augustus-2013-overzicht

http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

 

Relevante Facebook informatie:
Algemene Facebook informatie

Een artikel over hoe, waarom en waar je Likes kunt kopen.

Een Facebook handleiding voor starters

 

Leeftijdsdoelgroepen op Twitter

Het totaal aantal twitteraars in de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar is ten opzichte van vorig jaar afgenomen, echter zoals hieronder te zien is deze leeftijdscategorie in percentages (samen met de leeftijdscategorie 20 t/m 39) nog wel het meest vertegenwoordigd op Twitter.

Leeftijdscategorie Percentage aanwezig op Twitter
15 t/m 19 50
20 t/m 39 37
40 t/m 64 24
65 t/m 79 8
80+ 4

 

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

 

Relevante Twitter informatie:

Het kopen van Twitter volgers, voor- en nadelen

De impact van social media platformen als Facebook en Twitter

Hoe werkt Twitter

Doelgroepen bepalen op twitter

Leeftijdsdoelgroepen op Linkedin

Wanneer er gekeken wordt naar de leeftijd van de gebruikers op Linkedin dan valt het op dat Linkedin ten opzichte van Facebook en Twitter een hoog percentage 45+ers heeft. Daarbij komt ook nogeens dat jongeren maar een heel klein percentage van de gebruikers vormen. Sinds kort kunnen jongeren ook op Linkedin vanaf 16 jaar, waar dit eerder 18 jaar was. Bron: http://www.nu.nl/tech/3553768/linkedin-verlaagt-leeftijdsgrens-in-nederland.html

Hierdoor is het aannemelijk dat het aantal leden onder de 18 jaar zal toenemen.

Doelgroep strategie is belangrijk voor social media

Relevante Linkedin informatie:

Linkedin: Het digitale netwerk platform voor professionals

 

Bronnen:

http://ernohannink.nl/verschil-tussen-facebook-en-linkedin-voor-b2c-en-b2b/

http://www.adformatie.nl/blog/mm/2013/12/onderzoek-naar-leeftijd-van-social.html

2 Comments

  1. Dion
    • roy oude Rikerink

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vijf − vier =