Matthew McConaughey: een social media analyse

matthew_dallespostMatthew speelt al meer dan 20 jaar in films en heeft zeer diverse rollen gespeeld. Na wat reclame spotjes en kleine filmrollen beleefde hij zijn grote doorbraak in de film “Dazed and Confused” in 1993. Daarna heeft hij in nog aantal jaar serieuze films zoals “Lone Star”, “A Time to Kill” en “Amistad” gespeeld. Vanaf het eind van de jaren 90 is hij vooral bekend geworden door zijn rollen in romantische komedies zoals “How to Lose a Guy in 10 Days”, “The Wedding Planner”, “Failure to Launch”, “Fool’s Gold” en “Ghosts of Girlfriends Past”. 10 jaar lang is hij vooral hierdoor bekend geworden en heeft hij niet veel serieuze rollen gespeeld. Ook is hij in 2005 door People Magazine zelfs uitgeroepen tot “Sexiest Man Alive”. Zijn image was in die tijd dus iemand die er goed uit zag en veel in romantische films speelde. Daarna is hij weer in hele andere films gaan spelen waar zijn goede uiterlijk minder belangrijk voor was zoals “The Lincoln Lawyer“, “Mud“, “The Dallas Buyers Club” en “The Wolf of Wall Street“. Hij won vanaf toen ineens een stuk meer awards voor zijn werk en wordt nu meer als een serieuze acteur gezien. Ook is hij in 2014 voor het eerst genomineerd voor een Osca, heeft hij een Golden Globe gewonnen En speelt hij in een grote televisie productie van de zender HBO genaamd “True Detective”. Daarnaast heeft hij een stichting opgericht genaamd “J.K. Livin Foundation” of ook wel Just Keep Living Foundation genoemd. Deze stichting helpt om middelbare scholieren in staat te stellen tot het leven van een actief leven en om daarnaast gezonde keuzes te maken, zodat ze uit kunnen groeien tot geweldige vrouwen en mannen. Naast zijn eigen stichting steunt hij nog tientallen andere goede doelen. Hierdoor wordt hij door veel mensen ook gezien als een goed persoon die graag anderen helpt wanneer hij kan.

Hij is authentiek

Matthew blijft zich authentiek voelen als hij zich aan zijn motto “Just Keep Livin” blijft houden. Op zijn 21ste had hij het moeilijk met het overlijden van zijn vader, maar na een tijdje was dit motto wat hem door deze moeilijke tijd hielp.
What does he stand for?
Zijn bekendheid en geld gebruiken om zo veel mogelijk mensen te kunnen helpen, maar ook zijn eigen leven zo goed mogelijk te leven.

Wat is Matthews meest gebruikte platform?

Via zijn officiële Facebook pagina zijn links naar andere pagina’s van of over hem te vinden. Als bovenste website staat www.matthewmcconaughey.com aangegeven. Eerst dacht ik dat dit niet zijn officiële website was, maar na wat verder kijken kwam ik er achter dat dit het toch wel was. De naam van deze website is namelijk “Whosay”. Dit is blijkbaar een website over beroemdheden, maar wel een website waar alleen content op komt te staan door deze beroemdheden zelf geplaatst. Zo kwam ik na op de link van zijn website te klikken op een pagina met allemaal informatie over hem, maar met bovenin ook een menu die ik kon gebruiken om informatie over andere beroemdheden te zoeken. Deze pagina ziet er wel uit als een home base. Het geeft wat informatie over wie hij is en verder is er te vinden op welke passports hij actief is. De content die op deze home base te zien is, is voor zover ik kon vinden naast de basis informatie over wie hij is, een overzicht van alle content die hij op zijn passports plaatst op 1 plek.
Naast deze home base zou de website van de stichting die hij heeft opgericht als een home base gezien kunnen worden. Ik ga hier alleen niet verder op in, omdat deze stichting niet alleen door hem is opgericht, maar ook door zijn vrouw. Dit is dus niet echt iets wat alleen bij hem hoort.

Op de home base is ook meteen een overzicht te vinden van de passports die Matthew gebruikt. Dit zijn: Twitter, Google+ en Facebook. Na verder onderzoek zijn geen andere passports gevonden waar hij gebruik van maakt. Wel maakt hij via zijn passports soms reclame voor pagina’s over zijn nieuwe films of zijn stichting. Ook al zijn dit geen passports die 100% over hem gaan, zou het wel mogelijk zijn dat hij verantwoordelijk is voor sommige content op deze pagina’s

Hoeveel volgers heeft Matthew McConaughey?

mcconaughey_facebook

Facebook
1,068,924 likes en 81,029 talking about this Photo’s, Fan Hub, Videos, Music, Events. Vooral reclame voor zijn werk en foundation en wat posts over zijn privéleven.
Twitter
1493 tweets 152 following en
569,846 followers Vooral reclame voor zijn werk en foundation en wat posts over zijn priveleven.
Google+
77,281 +1’s Vooral reclame voor zijn werk en foundation en wat posts over zijn priveleven.

Gebruikt hij tools om berichten op social media te plaatsen?

Na de posts op zijn passports door te kijken is het al snel duidelijk dat hij zeer waarschijnlijk tools gebruikt om content te re-posten. In de 3 screenshots hieronder een voorbeeld van 1 post die elke keer precies het zelfde is en ook op precies de zelfde dag en tijd gepost is. Na wat verder zoeken viel mij op dat de tijd van de posts op Twitter soms niet gelijk was met de posts op Facebook en Google+, maar dit komt omdat Twitter een andere tijdzone gebruikt.

matthew_mcconaughey_facebook
Wat voor promoties doet hij via social media?

De promotie die Matthew op zijn passports doet is niet zoals bij veel bedrijven het houden van prijsvragen en gratis dingen weggeven. Zijn promotie gaat vooral over zijn nieuwe acteerrollen en dan in de vorm van foto’s en trailers uit de films of series waar hij in speelt. Ook promoot hij vaak zijn stichting “J.K. Livin”

true_detectiveBehoort hij tot een specifieke community?
Matthew valt niet echt binnen 1 community. Hij is natuurlijk het bekendst als film acteur, maar tegenwoordig speelt hij ook een grote rol in een tv serie en is hij erg actief bezig met zijn stichting en andere goede doelen. Ook is hij zo beroemd dat hij tot de populairste celebrities in de wereld behoort. Hij heeft zelf wel eens toegegeven dat hij daar graag gebruik van maakt als hij bijvoorbeeld backstage gevraagd wordt bij een concert, maar hij zou zijn bekendheid nooit zelf gebruiken om zich ergens naar binnen te praten.
Een overzicht van de communities waar hij tot behoort:
• Film acteurs
• Tv acteurs
• Weldoener
• Celebrity

Lijkt het erop dat hij een editorial calendar gebruikt?
Hieronder een overzicht van zijn editorial calendar. Wat opvalt is dat hij de laatste paar jaar in steeds meer films per jaar speelt. Bij de content die hij quarterly uit brengt zou eigenlijk ook al wel een film release kunnen staan. Hij speelt nu gemiddeld namelijk in 3-4 films per jaar en in 2014 ook nog in een grote televisie serie.
NUMBER TIME FRAME CONTENT
1 Daily Facebook posts, Twitter posts, Google+ posts
7 Weekly Facebook picture post, Twitter picture post, Google+ picture post
30 Monthly Post over zijn stichting
4 Quarterly Trailer of andere video over nieuwe releases waar hij in speelt
12 Yearly Film/Serie release

 

matthew_mcconaughey_googleplusmcconaughey_tweet1

Hebben de interactiepunten overeenkomsten?

De interaction points van Matthew vertonen wel enkele overeenkomsten, maar toch zien ze er alle drie weer totaal anders uit. Op Facebook en Google+ heeft hij de zelfde profielfoto, maar op Facebook is geen achtergrondfoto en op Google+ wel. De achtergrondfoto van Google+ is voor een gedeelte gebruikt als profielfoto van Twitter en weer een ander gedeelte van die foto is gebruikt voor de achtergrond foto van Twitter. Er zijn dus 2 foto’s die gebruikt worden over 3 profielen. De toon van de berichten op de profielen is wel identiek, want alle posts op de 3 profielen zijn altijd gelijk. Hieronder een overzicht van de 3 profielen zodat duidelijk is wat de verschillen zijn.

Ik ben er niet achter kunnen komen of hij hier bepaalde tools voor gebruikt. Hij krijgt op elke account veel reacties binnen en er is veel interesse voor hem, dus het zou kunnen dat hij tools gebruikt om een goed overzicht van alles te kunnen krijgen. Er is hier alleen nergens een bevestiging van te vinden.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

tien − een =