Werkgevers en thuiswerken

Het is verbazingwekkend te noemen dat werkgevers in Nederland nog zo bang zijn om thuiswerkers aan te nemen. De middelen zijn inmiddels al lange tijd beschikbaar en de mogelijkheden van deze tijd worden over het hoofd gezien. Reiskosten worden steeds duurder en er is steeds meer verkeer op de weg. Mensen zijn het zat om 300 dagen per jaar op de dertiende verdieping data-entry werkzaamheden te verrichten en minder verkeer op de weg is goed voor het mileu. De bezwaren van werkgevers om thuiswerkers aan te nemen zijn meestal ongeldig en niet meer van deze tijd.

Bang om de controle te verliezen

De voornaamste reden dat werkgevers nog niet kiezen om thuiswerkers aan te nemen is dat ze bang zijn om de controle op het werk te verliezen. Veel mensen die op kantoor werken zouden hun werk met hetzelfde gemak thuis kunnen doen. Het is heel gemakkelijk om met behulp van een beetje software precies in de gaten te houden wat er gepresteerd wordt. Werkgevers met bijvoorbeeld een groot aantal financiele medewerkers hebben bijna allemaal al een dergelijk netwerk binnen het bedrijf. Je kan tot op een seconde precies in de gaten houden wanneer een thuiswerker is ingelogd en het controleren van het werk is net zo gemakkelijk als dat het binnen een lokaal netwerk is.

Contact met de werknemer verliezen

Binnen de meeste organisaties die meer dan 1 verdieping hebben is het allang gebruikelijk dat er dingen per email of MSN aan elkaar gevraagd worden. Het is gemakkelijker dan bellen en je hoeft de trap niet op. In contact blijven met iemand anders zonder in dezelfde ruimte te zijn is tegenwoordig een van de meest gemakkelijke dingen die bestaan. Voor de snelle communicatie is MSN of het sturen van een emailtje het meest efficient. Met software zoals Skype kunnen werknemers met werkgevers praten alsof ze gezellig aan het bellen zijn.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je als werkgever echt contact hebt met een werknemer. Een vergadering gaat ook handiger als het niet via de email gaat. Om dat contact te behouden kan een werkgever iemand ook voor de helft van de tijd thuis in dienst hebben en iemand bjivoorbeeld 2 dagen per week op kantoor laten werken. Ook dat is iets dat veel over het hoofd wordt gezien.

Te veel kosten

Thuiswerkers in dienst hebben is goedkoper. Het bespaart reiskosten. Software dat binnen het netwerk van een bedrijf gebruikt wordt om werkzaamheden op te verrichten kan ook thuis worden geinstalleerd en het is gemakkelijk en goedkoop om software op maat te ontwikkelen. De mogelijkheden bestaan inmiddels ook al 10 jaar en het internet heeft tegenwoordig enorme snelheden.

Te weinig mogelijkheden

Het dringt niet alleen moeilijk door tot werkgevers dat er ruim voldoende mogelijkheden zijn. Het aannemen van thuiswerkers kan zelfs voor meer mogelijkheden zorgen. Los van kantoorfuncties waarbij de werknemer de helft van de tijd thuis werkt zijn thuiswerkers ook uitstekend voor bijvoorbeeld tijdelijke klussen. Het hangt natuurlijk heel erg af wat voor werkzaamheden een bedrijf doet maar thuiswerkers zijn bijvoorbeeld uitstekend geschikt voor het invullen van enquetes, het ontwerpen van materiaal, het schrijven van brieven, het vertalen van teksten en diverse andere werkzaamheden voor de korte termijn. Bijna iedereen die op kantoor voor een beeldscherm werkt kan het meeste werk thuis doen. Voor vertalers, grafisch ontwerpers en bijvoorbeeld programmeurs is het al gebruikelijker aan het worden dat ze thuis aan de slag gaan voor een project. Werkgevers kunnen altijd kiezen om die persoon voor langere tijd in dienst te nemen als blijkt dat ze tevreden zijn over de resultaten.

Zelfs callcenters die 100 mensen in een legbatterij in dienst hebben om abbonementen te verkopen kunnen mensen thuis laten werken. De software die wordt gebruikt binnen een callcenter kan iemand ook thuis installeren. In een callcenter is het belangrijk dat er kan worden meegeluisterd door de leiding, ook daarvoor hoeft men niet in dezelfde ruimte te zijn. Het maakt niet uit of je 1 meter of 2000 kilometer van elkaar vandaan zit.

Motivatie van de werknemer

Werknemers die hun werk niet doen krijg je ook mee te maken op kantoor. Niet iedereen is geschikt om thuis te werken en als werkgever kies je voor mensen die dat wel zijn. Thuiswerk kan de motivatie ook verbeteren. Er is een grote kans dat iemand toch aan het werk gaat op dagen waarop hij zich normaal gesroken zou afmelden. Heel veel mensen zouden er heel blij van worden en zeer gemotiveerd aan de slag gaan als zij thuis kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan moeders die op kinderen passen en toch iets bij willen verdienen.

Moeilijker om geschikte werknemers te vinden

Het is helemaal niet moeilijker om geschikte werknemers te vinden. Er zijn inmiddels tientallen websites die zich volledig richten op het in contact brengen van werkgevers en mensen die thuis willen werken. Duizenden mensen zijn al zelfstandig met iets bezig op websites zoals Foobie en InfoNu. Veel van die mensen hebben alle tijd van de wereld om daar naast nog meer te doen en zijn daar heel blij mee. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het moeilijker is om geschikte thuiswerkers te vinden, binnen enkele dagen bereik je er duizenden.

Andere bedrijven doen het ook niet

Werkgevers zijn allemaal bang om iets nieuws te proberen. Werkgevers die de mogelijkheden niet in kunnen zien lopen zometeen achter. Innovatieve bedrijven moeten open kunnen staan voor deze nieuwe manier van werken. Het systeem ligt er al en alleen de knop moet nog om. Het is slechts een kwestie van tijd voor dat gebeurt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

1 × drie =